اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

شرح جزء ۴ قرآن| درس‌هایی از جنگ احد/ عاقبت سرپیچی از فرمان ولی خدا

خداوند در آیات ۱۵۲ و ۱۵۳ سوره مبارکه آل‌عمران به ماجرای جنگ احد و سرپیچی عده‌ای از فرمان پیامبر (ص) اشاره کرده و به سزای غمی که مسلمانان با سرپیچی بر دل پیامبر انداختند، غم و اندوهی بر دل آنها افکند.

شرح جزء ۴ قرآن| درس‌هایی از جنگ احد/ عاقبت سرپیچی از فرمان ولی خدا

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در ادامه انتشار شرح آیات منتخب قرآن و در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان شرح و تفسیر آیات منتخب جزء‌ چهارم قرآن کریم بر اساس تفسیر نور به همراه توضیحات حجت‌الاسلام محسن قرائتی تقدیم می‌شود.

آیه ۱۵۲ سوره آل‏‌عمران

«وَ لَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَ عَصَیتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراکُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْکُمْ مَنْ یرِیدُ الدُّنْیا وَ مِنْکُمْ مَنْ یرِیدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ لِیبْتَلِیکُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْکُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ‏» و قطعاً خداوند وعده‏ خود را (مبنى بر پیروزى شما در جنگ احد) محقّق گرداند، زیرا که دشمن را با خواست او مى‏‌کشتید، تا آنکه سست شدید و در کار (جنگ و تقسیم غنائم) به نزاع پرداختید و از (دستور پیامبر) نافرمانى کردید، با آنکه خداوند (پیروزى و) آنچه را (از غنائم) که محبوب شما بود به شما نشان داده بود. برخى از شما خواهان دنیایند (و غنائم جنگى،) و برخى خواهان آخرت (و شهادت در راه خدا). پس آنگاه خداوند شما را از (تعقیب) آنان منصرف ساخت (و پیروزى شما به شکست انجامید،) تا شما را بیازماید، ولى از (خطاى) شما درگذشت و همانا خداوند نسبت به مؤمنان، صاحب فضل و بخشش است. (۱۵۲ آل‌عمران)

شرح آیه ۱۵۲ سوره آل‌‌‌عمران توسط حجت‌الاسلام قرائتی

ماجرای شکست در جنگ احد

در سال دوم هجرى که مسلمانان در جنگ بدر پیروز شدند، خداوند وعده داد که در جنگ‏‌هاى آینده نیز پیروز مى‏‌شوند. در سال بعد که جنگ احد واقع شد، پیامبر صلى الله علیه و آله پنجاه نفر مسلح را براى حفاظت از درّه‏‌ها و کوه‌ها نصب کرد. چون جنگ شروع شد، در آغاز مسلمانان حمله کرده و نفس دشمن را گرفته و آنها را شکست دادند، اما متأسّفانه در بین آن پنجاه نفر که مسئول حفاظت از کوه بودند، اختلاف شد، عدّه‏‌اى گفتند: پیروزى ما قطعى است، پس به سراغ جمع کردن غنائم برویم و عدّه‏ کمى همچنان سنگرها را حفظ کردند. دشمنِ شکست خورده، از همان منطقه‏‌اى که بدون محافظ مانده بود حمله کرد و این بار مسلمانان ضربه‏ سنگینى خوردند و شهداى بسیارى دادند، تا آنجا که جان پیامبر (ص) در معرض خطر قرار گرفت و بسیارى از مسلمانان پا به فرار گذاشتند.

پس از پایان جنگ، مسلمانان از پیامبر صلى الله علیه و آله انتقاد مى‏‌کردند که مگر خدا به ما وعده‏ پیروزى نداده بود، پس چرا شکست خوردیم؟ این آیه پاسخ مى‏‌دهد که وعده‏ خدا راست و درست بود، ولى سستى و نزاع و نافرمانى عاملِ شکست شما شد.

پیام‏‌ها

۱- معناى تحقق وعده‏‌هاى خدا، نادیده گرفتن سنّت‏‌هاى الهى نیست. نصرت خداوند تا زمانى است که شما به وظیفه عمل کنید. «لَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ ... إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ»
۲- از جمله عوامل شکست، سستى، نزاع و عدم اطاعت از فرماندهى است. «فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ ... وَ عَصَیتُمْ»
۳- افراد براى هدف‏‌هاى متفاوت جنگ مى‏‌کنند. بعضى براى دنیا مى‏‌جنگند و بعضى براى آخرت. «مِنْکُمْ مَنْ یرِیدُ الدُّنْیا وَ مِنْکُمْ مَنْ یرِیدُ الْآخِرَةَ»
۴- پایدارى در نبرد، حفظ وحدت و اطاعت، نشانه‏ آخرت خواهى رزمندگان است. «مِنْکُمْ مَنْ یرِیدُ الْآخِرَةَ»
۵- جزاى کسى که بجاى شکر نعمت پیروزى، به اختلاف و نافرمانى و سستى‏ دامن زند، شکست است. «صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ»
۶- عامل شکست‏‌هاى بیرونى، درونى است. شما در درون سست و نافرمان شدید، لذا در بیرون شکست خوردید. «فَشِلْتُمْ ... صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ»
۷- شکست‏‌ها، وسیله‏ آزمایش الهى است. «لِیبْتَلِیکُمْ»
۸- هنگام تخلّف و شکست نیز از لطف خدا مأیوس نشوید. «عَفا عَنْکُمْ»
۹- ایمان، بستر و زمینه‏ دریافت فضل خاص خداوند است. «عَفا عَنْکُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ»
۱۰- مؤمن را به خاطر یک خلاف نباید از صفوف اهل ایمان خارج دانست، بلکه باید از یک سو هشدار داد و از سوى دیگر با تشویق دلگرمش کرد. «عَفا عَنْکُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ»

آیه ۱۵۳ سوره آل‌عمران

«إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ عَلى‏ أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ یدْعُوکُمْ فِی أُخْراکُمْ فَأَثابَکُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِکَیلا تَحْزَنُوا عَلى‏ ما فاتَکُمْ وَ لا ما أَصابَکُمْ وَ اللَّهُ خَبِیرٌ بِما تَعْمَلُونَ‏» (به خاطر بیاورید) هنگامى که (در جنگ احد به هنگام فرار، از کوه) بالا مى‏‌رفتید و به هیچ کس توجّه نمى‏‌کردید، (در حالى که) پیامبر شما را از پشت سرتان فرا مى‏‌خواند (که به جاى خود برگردید). پس به سزاى آن، خداوند غمى بر غم‏‌هایتان افزود تا دیگر بر آنچه (از غنائم) از کفتان رفته یا (از آسیب و زخم) بر سرتان آمد، اندوه نخورید و (بدانید که) خداوند به آنچه انجام مى‏‌دهید، آگاه است. (۱۵۳ آل عمران)

شرح آیه ۱۵۳ سوره آل‌‌‌عمران توسط حجت‌الاسلام قرائتی

غمی که خداوند به سزای ناراحت کردن پیامبر (ص) بر مسلمانان وارد کرد

درباره جمله‏ «فَأَثابَکُمْ غَمًّا بِغَمٍّ» تفسیرهاى گوناگونى مطرح شد است از جمله اینکه: «خداوند به لطف خود، غم پیروزى کفّار بر مسلمانان را جایگزین غم از دست دادن غنائم ساخت»، «خداوند به سزاى غمى که بر دل پیامبر وارد کردید، شما را دچار غم و اندوه فراوان کرد»، «خداوند به سزاى فرار از جنگ و نافرمانى از پیامبر، غم‏‌هاى فراوانى را یکى پس از دیگرى بر شما وارد کرد»،

بر اساس روایات، غم اول شکست در جنگ احد و غم دوم، تسلّط خالد بن ولید بر مسلمانان بود که موجب افزایش اندوه آنان از شکست در جنگ احد گردید.[۱]

پیام‏‌ها

۱- نتیجه‏ سستى، اختلاف و عدم اطاعت از فرماندهى؛ فرار و سراسیمگى در جبهه‏ نبرد است. «حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ ... إِذْ تُصْعِدُونَ»
۲- یاد نقاط ضعف، مایه‏ بهره‏‌گیرى از تجربه‏‌ها است. «إِذْ تُصْعِدُونَ»
۳- هنگام خطر، انسان جز خودش به‏ فکر دیگرى نیست. «لا تَلْوُونَ عَلى‏ أَحَدٍ»
۴- فریاد رهبر، در افراد ترسو وسست ایمان تأثیرگذار نیست. «وَ الرَّسُولُ یدْعُوکُمْ»
۵- اظهار علاقه، در روز آسایش مهم نیست؛ همدلى و همراهى در روزهاى سختى نشانه‏ دوستى واقعى است. «وَ الرَّسُولُ یدْعُوکُمْ ...»
۶- آنجا که همه فرار مى‌‏کنند، رهبر باید در صحنه بماند و فراریان را فرا بخواند. «وَ الرَّسُولُ یدْعُوکُمْ ...»
۷- یک لحظه غفلت و کوتاهى در انجام وظیفه، موجب هجوم ناگوارى‏‌هاى پى‏‌درپى مى‌‏شود. «غَمًّا بِغَمٍّ»
۸- از ناگوارى‌هاى گذشته درس بگیرید و از مصیبت‌‏ها و ناکامى‏‌هاى گذشته، اندوهى به دل را ندهید. «لِکَیلا تَحْزَنُوا عَلى‏ ما فاتَکُمْ وَ لا ما أَصابَکُمْ»

پی‌نوشت

[۱]. تفاسیر برهان و راهنما

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول